Oprávnění pro skupiny

Vliv rychlosti na bezpečnost silničního provozu

Vývojové trendy s sebou přinášejí neustále se zvyšující rychlost ve všech odvětvích lidské činnosti. Co se týče dopravní mobility, tomuto trendu se zcela vyhnout nedá. Dochází k vývoji rychlejších motorových vozidel, neustále se zlepšuje infrastruktura a zvyšování rychlosti pohybu je toho přirozeným důsledkem.

 

Existuje však hranice, do které je rychlost pozitivem a od které začínají převažovat její negativa? Je vždy časová úspora na základě vyšší rychlosti pohybu tím jediným správným kritériem? Zkusme se na tuto problematiku podívat z různých pohledů.

Nepříznivé působení rychlosti na bezpečnost silničního provozu

 

Na základě průzkumu Road Safety Performance, který udělalo centrum Joint OECD/ECMT Transport Research Center v roce 2005 (OECD, 2006), je ve většině sledovaných států z pohledu bezpečnosti silničního provozu vysoká a nepřiměřená rychlost problémem číslo jedna a zpravidla má na svědomí třetinu dopravních nehod s následkem smrti.

 

Obecně řečeno, počet a závažnost dopravních nehod se zvyšující se rychlostí vzrůstá.

 

1. Vysoká rychlost výrazně snižuje čas pro vyhodnocování situací a reagování na ně (reakční čas). Ujetá vzdálenost se tedy se stoupající rychlostí zvyšuje.

 

2. Vzhledem k tomu, že je brzdná dráha úměrná druhé mocnině rychlosti (v²), vzdálenost mezi začátkem brzdění a zastavením se také se vzrůstající rychlostí zásadně zvyšuje. Čas potřebný k zastavení vozidla se tedy skládá z: reakčního času řidiče (minimálně jedna sekunda, záleží na stavu řidiče) a času brzdění (technická prodleva brzdové soustavy, náběh brzdění a plné brzdění).

 

3. Čím vyšší rychlost, tím menší možnost se vyhnout kolizi. Např. při rychlosti 80 km/h ujede řidič jen během reakčního času 22 metrů a celkem 57 metrů než úplně zastaví. Jestliže 36 metrů před autem běží dítě a řidič jede rychlostí 70 km/h nebo více, dítě zabije; pokud pojede 60km/h, pak ho vážně poraní, ale při rychlosti 50 km/h se nárazu s vysokou pravděpodobností vyhne. Pokud však dítě vběhne do vozovky 15 metrů před řidičem, je vysoká pravděpodobnost, že bude smrtelně zraněno už při rychlosti 50 km/h.

 

 

 

 

 


« zpět
©2013-2025 Autoškola Brno | Mapa stránek